Saturday, February 19, 2011

Perempuan yang baik adalah kurang melihat dan dilihat

"Cantiknya tempat ini, boleh amik gambar ni..boleh letak dalam fb nti,...xpon letak kat blog..umm tue lah aku sering ckp tanpa ak sedar pe yang ak bwat sebenarnya..:-)

pagi nie ak bgun pepagi, dok bace buku ilmiah lah, ye r dah nak jadi bapak orang kan.. kne r berubah, tapi mmg r susah nk berubah tp ak akan cube, dah banyak n mcm2 akk dah bwat sebelum ni, bile tgk ak tue, korang xkn percaya pe yang pernah ak bwat n aku lalui dlm hidup ni...

pape pon ak nak kongsi sket sal ape yang terpikir n ak rse patut kongsi sme2 ngan korang...pe yang ak jumpe pagi ni, ni bgus lah untuk pompuan yang suke amik gambar n letak banyak2 dlmm FB, pastu jadi tontonan mamat kat fb kn, perg lepas nih ak nak deleted r gmb tunang ak dlm fb, sket2 cukup r letakn kn,,:-)

-------------------------------------------------------------------------------------

Rasulullah s.a.w bertanya pada puteri kesayangannya, Fatimah tentang ciri-ciri perempuan yang baik. Jawab Saidatina Fatimah "Perempuan yang baik adalah kurang melihat dan dilihat". Maksudnya perempuan itu kurang dilihat oleh lelaki dan lelaki pula kurang melihatnya.

Daripada Abdullah bin Amr sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda dunia ini penuh dengan kenikmatan dan sebaik-baik kenikmatan terbaik di dunia ini adalah wanita solehah. Hadis riwayat Muslim.


Sungguh mencabar rasanya untuk menjadi wanita solehah. Banyaknya laman-laman web, blog, fb dan sebagainya mendesak wanita untuk tidak menjadi wanita muslimah solehah. Idaman kalbu semua lelaki soleh kepada wanita solehah. Realitinya, laman-laman web, blog, fb dan sebagainya boleh menjadi medium untuk berdakwah, menyampaikan ilmu, kata-kata motivasi dan sebagainya. Namun, sebaliknya terjadi kerana wanita menyalahgunakan medium tersebut untuk berseronok-seronok tanpa batas syariat.

Pelbagai kegunaan laman-laman web, facebook, blog dan sebagainya antaranya meng'upload'kan gambar. Orang kata, kecantikan yang dimiliki oleh seorang wanita bukan untuk dipamerkan. Wanita bukan barang perhiasan dan barang dagangan. Untuk apa di upload? Supaya dikenali oleh makluk dunia bahawa "inilah aku, cantik x??? ha..ha...". Ada juga orang bagi alasan "Kalau tidak di upload gambar, nnati orang tak kenal". Mungkin juga orang bertanya "takkan gambar pun tak boleh nak upload?.".

orang pmpuan ni kene tau "Syahwat lelaki ni tidak boleh kita duga, ada ketikanya boleh terangsang melihat tudung je, apatah lagi gambar wajah muka kita". Fuhhh!. Bisa gawat ini. Sila baca Mata Seorang Lelaki. Orang lelaki berupaya untuk x-ray seseorang wanita. Walaupun muka lelaki itu macam "buat bodoh" atau "buat tak tau" tapi dia sedang x-ray anda!.Nauzubillahminzalik. korang kan tau lelaki da 1 jek nafsu..
pompuan nih byk....

0 comments:

Post a Comment

 
...mY jourNey... @ennizam